02 April 2010

Masalah dalam pembelajaran Matematik

Sepanjang saya bertugas sebagai seorang guru matematik, pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dirancang bagi membantu murid menguasai kemahiran-kemahiran matematik. Guru matematik merupakan golongan yang dipertanggungjawabkan untuk mengajar matematik yang mana guru juga berdepan dengan pelbagai masalah pengajaran matematik yang berbeza mengikut tahap murid. Murid sekolah rendah Tahun 1 dan 2 yang baru mengenal alam persekolahan pun mempunyai masalah yang tersendiri. Pada tahun 2010 ini, saya sudah mengajar selama 10 tahun di peringkat Tahun 1 dan 2. Pengalaman sepanjang 10 tahun bersama murid Tahun 1 dan 2 membuka minda saya tentang psikologi kanak-kanak.

Namun, daripada pandangan orang luar, mengajar murid sekolah rendah, iaitu Tahun 1 dan Tahun 2 nampak mudah. Hakikatnya, ia tidaklah semudah yang disangka. Pada peringkat usia 7 dan 8 tahun, murid-murid ini masih belum mampu untuk berdikari untuk belajar. Semuanya perlu diarahkan. Mungkin kerana didikan tidak formal di rumah oleh ibu bapa, menjadikan mereka amat memerlukan perhatian secara individu sebagaimana di rumah. Jika dilayan secara individu, mereka sebenarnya lebih pantas dalam pembelajaran.

Pada peringkat ini juga, murid-murid sukar memberikan fokus dalam perkara yang diajar secara formal di dalam bilik darjah. Malah daripada pemerhatian saya, fokus murid-murid perempuan lebih lama berbanding murid lelaki . Lazimnya, murid- murid perempuan nampak lebih senang duduk diam dalam menyiapkan kerja. Berbeza pula dengan murid lelaki yang lebih berminat untuk bermain dan bersuka ria.
Sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran matematik, kawalan dan pengurusan tingkah laku murid amat penting bagi memastikan pembelajaran murid berkesan. Masalah sikap inilah yang memungkinkan murid gagal menguasai konsep asas dalam matematik. Mereka juga akan gagal menguasai kemahiran-kemahiran matematik yang asas, seperti nombor bulat, tambah dan tolak. Oleh kerana masalah ini tidak ditangani dan kelemahan tidak diperbaiki dari peringkat awal, maka ia berterusan sehinggalah murid itu masuk ke Tahun 2. Kita tidak mahu murid menganggap matematik sebagai satu mata pelajaran yang sukar.

Persepsi murid yang menganggap matematik sebagai satu subjek yang sukar dan membosankan menyebabkan kita sebagai guru matematik akan berdepan dengan masalah hilangnya minat untuk mempelajari matematik dalam kalangan murid-murid sekolah. Masalah tidak minat atau kurang minat ini seterusnya akan membawa kepada masalah yang lebih besar, iaitu murid-murid gagal untuk menguasai kemahiran-kemahiran asas dalam matematik.

Apakah anda juga menghadapi masalah seperti saya atau mungkinkah masalah anda lebih berat? Luahkan pandangan , pendapat dan komen anda.

2 ulasan:

  1. tk tau aper2 tentang matematik

    BalasPadam
  2. Hi kak, boleh tak kak cerita sikit tentang apa isu yang kak menghadapi semasa mengajar topik sukatan dalam matemati bagi sekolah rendah? terima kasih kak =)

    BalasPadam